Goossens wonen & slapen heeft maar liefst 22 woon- & slaapwinkels op diverse locaties door heel Nederland en Belgie. Deze woon- & slaapretailer staat vooral bekend om zijn unieke collectie, prima prijs/kwaliteit verhouding en het volledig ontzorgen van de klant, tijdens en na het aankoopproces. Die wordt voor een belangrijk deel mogelijk gemaakt door krachtige IT. Daarom vroeg Goossens aan TTNL om een grondige update van de IT-infrastructuur, op basis van IBM Power en storage. Lees in deze klantcase alles over de samenwerking.
Goossens had een duidelijk beeld van wat de nieuwe infrastructuur aan moest kunnen: flexibel en efficiënt grote hoeveelheden data opslaan en verwerken. Op aanraden van TTNL is daarom gekozen voor IBM Power 9. Dat systeem is om meerdere redenen een logische keuze. Allereerst wordt Power technologie vaak gebruikt in de retail. Deze sector heeft immers veel baat bij real-time data-analyse. Daarmee kan snel gereageerd worden op veranderingen in de markt én op verzoeken van klanten.
Bovendien maakt Goossens al jaren gebruik van eerdere generaties van het IBM Power-platform. Die vormden bovendien het fundament van de hybride cloudomgeving. Hiervoor werd overigens samengewerkt met een andere partner dan TTNL. De keuze voor Power 9 was dus een logische stap. Joân Opheij, destijds IT-manager van Goossens, noemt nog twee doorslaggevende redenen om voor dit platform te kiezen: de roadmap en de uitgebreide gebruikers community van het platform. Wat ook sterk meewoog, is dat Power-systemen een gemiddelde levensduur hebben van vijf jaar. Daardoor zou de woonwinkel enerzijds het project binnen de gestelde tijd kunnen afronden, en anderzijds zo lang mogelijk profiteren van de nieuwste hardware. Behalve Power 9, gaat het om IBM V5030 storage.
Goossens wilde bovendien verzekerd zijn van een hoge beschikbaarheid: downtime moest tot een minimum beperkt worden. Daarom is de uiteindelijke IBM-oplossing geïmplementeerd in datacenters op twee verschillende locaties, waarvan één on-premise. Door middel van spiegeling zijn ze continu met elkaar verbonden. De oplossing is redundant, dus er kan naadloos gebruikgemaakt worden van de uitwijk. Ook het herstel gaat daardoor veel soepeler. Het plan voor deze infrastructuur is ontstaan in nauw overleg tussen Goossens en TTNL. Er zijn verschillende opties besproken, zowel op basis van de hybride cloud als on-premise. Opheij kijkt tevreden terug: “TTNL was vanaf het begin open en eerlijk in het meedenken over de vervanging en de wensen voor de toekomst. Daardoor is het vertrouwen in deze partner toegenomen.” Dit was – en is – zelfs zo groot dat TTNL is verkozen boven de partij die voorheen de Power-omgeving van de retailer opleverde.
Dat vertrouwen bleef in stand tijdens de installatie en implementatie: deze fases verliepen zonder enkel probleem. Ook het updaten van het besturingssysteem naar OS400 ging vlekkeloos, mede dankzij de goede voorbereiding van TTNL. De nieuwe infrastructuur heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen in de praktijk. Goossens heeft gemerkt dat de retail-operaties efficiënter verlopen. Ook de beschikbaarheid valt hoger uit. Hierdoor wordt er een hoogwaardigere service verleend, waardoor de klanttevredenheid uiteindelijk ook toeneemt. Met de juiste IT kan dus een concurrentievoordeel behaald worden.