Sorgente is specialist in medische voeding. Deze activiteit is streng gereguleerd vanuit o.a. de AVG. Voor Sorgente is een uitstekende informatiebeveiliging een must have, maar de bestaande infrastructuur voldeed niet meer. Daarom is TTNL ingeschakeld om samen met het IT-team van Sorgente een toekomstbestendige, flexibele infrastructuur te realiseren.
Wanneer iemand vroeger sondevoeding kreeg, moest diegene dagen in het ziekenhuis blijven. Het bedrijf Sorgente bracht daar eind jaren negentig verandering in. Patiënten kunnen nu ook thuis geholpen worden, dankzij de ondersteuning van de specialistische medewerkers. Dit is fijn voor de patiënten en ook efficiënt voor ziekenhuizen. Het aantal klanten groeide dan ook fors in de afgelopen 25 jaar; Inmiddels levert Sorgente jaarlijks aan meer dan 145.000 klanten medische voeding aan huis. Sorgente telt nu ongeveer 150 medewerkers die met veel passie hun aandeel leveren aan de dienstverlening. De klanttevredenheid werd vorig jaar met een 8,5 beoordeeld.
De bedrijfscultuur is altijd mensgericht geweest en gebleven. Elke eerste aanvraag wordt persoonlijk afgehandeld. Daarna kan er nieuwe voeding besteld worden. Dit kan zowel telefonisch als online.
Arjen, IT beheerder: “Veel van onze klanten zijn helemaal niet zo thuis in het gebruik van computers. Wij willen het gemakkelijk voor ze maken om duidelijk in de webshop te laten zien wat ze wel en niet mogen bestellen. Aan de achterkant willen we de focus leggen op storage en security.” De samenwerking met TTNL heeft betrekking op deze gebieden.
Sorgente is verplicht om gegevens gedurende een significante periode te bewaren. Zorgverzekeraars voeren regelmatig controles uit om te zien of er volgens de regels geleverd en gehandeld is. Samen met andere databases, waaronder die voor de business rules, heeft Sorgente te maken met grote opslagcapaciteiten. Hier is natuurlijk een goede oplossing voor nodig, waar TTNL erg goede adviezen levert en nog waardevoller, in meedenkt. Er moet daarbij een onderscheid gemaakt worden tussen data die op dagelijkse basis nodig is en tussen gegevens die voor langere tijd bewaard moeten worden, terwijl er een kleine kans is dat ze daadwerkelijk opgevraagd worden. In het eerste geval is snelle, maar daarom dure storage nodig; in het tweede geval zijn langzamere, goedkopere storage-oplossingen voldoende.
Tot slot moest de infrastructuur vernieuwd worden. De bestaande was verouderd en dat maakte het niet mogelijk om snel te switchen tussen verschillende systemen en soorten opslag. Ook duurde het te lang wanneer er back-ups waren gemaakt; de bestaande oplossing kon het tempo van de business niet bijbenen. Met name de Recovery Time Objective (RTO) en de Recovery Point Objective (RPO) moesten beter. Het gaat om respectievelijk gezien de maximale afgesproken hersteltijd en de maximaal toelaatbare hoeveelheid gegevensverlies na een crash of cyberaanval. Arjen merkt hier over op: “Onze klanten zijn in veel gevallen afhankelijk van de producten die wij leveren. De zg. BIV-rating is daarom topprioriteit als het om de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van de informatievoorziening gaat”.
Sorgente kwam terecht bij TTNL, expert op gebied van onder meer de hybride cloud en IBM-technologie. Jelmer: “We kregen te maken met voorschriften op gebied van technologie en samenwerkingspartners. Er is ons onder meer verzocht om over te stappen van HP naar IBM, met grote tevredenheid. We kregen ook het verzoek om naar de “cloud” te gaan. Dit hebben we niet gedaan en blijkt in de praktijk ook de nodige “uitdagingen” met zich mee te brengen in de zin van performance. Dit zorgt ervoor dat een aantal bedrijven hiervan terugkomen en zijn we blij zijn dat we dit traject niet zijn gestart. Natuurlijk biedt dit ook een mooie kans voor een hybride infrastructuur met dito opslag, welke naar tevredenheid werkt dankzij TTNL.”
De bestaande HP-servers zijn vervangen door de nieuwste Lenovo-apparatuur en IBM-software. Ook zijn de back-ups en de opslag vernieuwd. In het laatste geval is de keuze gevallen op all-flash storage: supersnelle opslag waardoor relevante, veelgebruikte data pijlsnel beschikbaar is. Dat is nodig om in een mum van tijd te kunnen handelen.
Ook ondersteunt TTNL de transitie op gebied van security. Sorgente is overgestapt naar security-software van Veeam, dat oplossingen biedt voor hybride en multi-clouds. Die dienstverlening heeft onder meer betrekking op bescherming, back-up en disaster recovery. Sorgente voert daarom regelmatig penetratietests uit, om de algehele security te verbeteren. Arjen: “Als daar iets uitkomt, zijn we daar blij mee. Dat is immers een kans om de beveiliging aan te sterken.” Arjen: “We hebben aansluitend voor Veeam gekozen, omdat deze oplossing veel functionaliteiten, sneller en flexibeler is dan onze vorige oplossing.”
Sorgente maakt bovendien gebruik van twee datacenters. Dit is nodig voor een mogelijke uitwijk. Mocht er iets misgaan, dan moeten de systemen van Sorgente natuurlijk weer snel up-and-running zijn. Er rekenen immers patiënten op Sorgente. Dezelfde oplossingen die voor het eigen datacenter zijn geleverd, zijn ook in het tweede geïmplementeerd, om beide omgevingen zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken. Mocht er dan iets met de in-house infrastructuur gebeuren, dan kunnen de werkzaamheden naadloos doorgaan via de externe locatie.
TTNL ondersteunt Sorgente in de vernieuwing van de infrastructuur. Die is nu weer up-to-date voor de business en kan bovendien in de nabije toekomst snel en flexibel aangepast worden. Dankzij Veeam ONE krijgt het eigen team uitgebreid inzicht in het functioneren en de groei van de omgeving. Proactieve monitoring zorgt voor een kleinere kans op calamiteiten. Gebeurt er toch wat? Dan zijn de RPO en RTO aanzienlijk lager dan voorheen.
Ook kan de organisatie rekenen op 24/7 support van TTNL. Er is dus echt een partnerschap ontstaan, in plaats van eenvoudigweg spullen leveren. Sorgente kan met deze nieuwe infrastructuur en ondersteuning sterk groeien. En, niet onbelangrijk, Sorgente wil haar certificaten voor informatie beveiliging, ISO 27001 en NEN 7510, graag behouden. Een ander belangrijk voordeel is dat de eigen IT’ers nu meer tijd overhouden voor andere belangrijke taken waar TTNL dan weer niet verantwoordelijk voor is: het optimaliseren van de webshop, het ondersteunen van de medewerkers bij hun dagelijks werk en beheren van de overige infra en netwerkapparatuur.
TTNL en Sorgente verheugen zich op een fijne samenwerking voor nu en in de toekomst!