Steeds meer organisaties hebben moeite hun uitgaven aan cloudomgevingen te beheersen. Clouds zijn gemakkelijk te schalen. Het nadeel is dat de cloud infrastructuur steeds uitgebreider wordt. Het administratieve proces wordt ingewikkelder. Organisaties weten niet meer welke Cloud spend echt nodig is om hun bedrijfsoperaties vlekkeloos te laten verlopen.
Hier verkennen we waarom het efficiënt beheren van cloud-uitgaven een essentiële strategie is voor bedrijven die gebruik maken van de cloud. Lees onze praktische tips die onze klanten helpen hun cloud spend te beheersen.
Cloud spend verwijst naar de totale uitgaven die een bedrijf doet aan cloud operations. Dit omvat kosten voor het gebruik van infrastructuur, platformen en software via de cloud (public cloud, private cloud, multi cloud).
Er zijn een aantal belangrijke factoren die bijdragen aan de totale uitgaven voor clouddiensten. Voorbeelden zijn de omvang van de architectuur die wordt gebruikt, het aantal gebruikers en de complexiteit van de software. Daarnaast kan het type clouddienst (bijv. SaaS, PaaS, IaaS) en eventuele aanvullende diensten zoals cloud security en ondersteuning zullen uw kosten ook beïnvloeden.
Het beheer van cloud-uitgaven is niet zonder uitdagingen. Ten eerste kunnen organisaties moeite hebben om een duidelijk inzicht te krijgen in hun cloudkosten en gebruik. Wanneer u als organisatie niet precies weet waar u kosten maakt, kunt u deze kosten ook moeilijk beheersen. Dit maakt dat ondernemingen een hogere cloud spend hebben dan nodig is.
Daarnaast zorgt het ontbreken van inzicht in de afgenomen cloudopslag en -diensten ook voor onderbezetting van resources. Ondernemingen nemen bijvoorbeeld meerdere diensten af en maken hierdoor hogere kosten die helemaal niet nodig waren.
“Een van onze klanten had 240 accounts bij Amazon. Ze hadden ergens de dienst afgenomen die uiteindelijk een kritiek onderdeel werd van de operatie. Wat je vaak ziet gebeuren is na de lift en shift kan de IT bepaalde toepassingen niet uitvoeren, maar wel wanneer er extra diensten/accounts worden afgenomen. "Het begint als test, wordt opgenomen in de productieomgeving, en die kosten komen erbij”, vertelt Derk-Jan Boon, CTO bij TTNL.
TTNL biedt uitgebreide diensten en oplossingen voor cloud spend-beheer waardoor u inzicht krijgt in uw cloud spend. Met onze jarenlange expertise kunt u uw cloud kosten beter beheren en controleren. Ook kunt u kostenbesparingen realiseren en budgetten effectiever toewijzen aan bedrijfskritische software.
Wilt u uw cloud spend weer onder controle krijgen? Neem vrijblijvend contact op met TTNL en optimaliseer uw cloud spend-beheer.