IT Outsourcing:

De Sleutel tot Efficiënte Bedrijfsvoering

IT outsourcing, ofwel IT-beheerde diensten, is een vorm van IT-ondersteuning. Hierbij besteden bedrijven hun IT-infrastructuur uit aan een externe dienstverlener.

Deze dienstverlener, ook wel Managed Service Provider (MSP) genoemd, neemt de verantwoordelijkheid voor het beheer, de monitoring en het onderhoud van de IT-systemen. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om zich te concentreren op hun kernactiviteiten. De IT-infrastructuur wordt immers door ICT professionals beheerd.

In dit artikel gaan we dieper in op IT Managed Service. Ontdek hoe u hierdoor efficiënter en effectiever kan werken.

Wat is IT outsourcing?

Managed IT verwijst naar het service model waarbij u uw IT-beheer en -onderhoud aan een externe dienstverlener uitbesteedt.

Deze dienstverlener is verantwoordelijk voor het beheren van de ICT infrastructuur van een organisatie. Dit is inclusief hardware, software, netwerken en gegevensopslag. Ook biedt de dienstverlener ondersteuning bij het oplossen van technische problemen en het implementeren van nieuwe technologieën.

Er zijn verschillende soorten IT outsourcing beschikbaar die uw bedrijfsprocessen naar een hoger niveau tillen. Deze zijn afhankelijk van de specifieke behoeften van een organisatie. Enkele voorbeelden zijn:

Netwerkbeheer. Een vorm van outsourcing is het beheer van het netwerk. Dit omvat het beheer van netwerkapparatuur, het bewaken van de netwerkprestaties en het oplossen van problemen.

Cloud services. Dit omvat het beheer van cloud infrastructuur. Voorbeelden zijn het instellen en onderhouden van virtuele machines en cloudopslag, en het bewaken van cloud prestaties en beveiliging.

Beveiligingsbeheer. Dit omvat het beheer van beveiligingsoplossingen, zoals firewalls, antivirussoftware en intrusion detection/prevention-systemen. Ook hoor hierbij het bieden van ondersteuning bij beveiligingsincidenten (disaster recovery).

Applicatiebeheer. Dit omvat het beheer van bedrijfsapplicaties, zoals CRM, ERP en financiële software. Ook biedt de MSP ondersteuning bij het oplossen van problemen en het implementeren van updates.

Hoe gebruikt u IT outsourcing om IT-processen te beheren en te optimaliseren?

Focus. Het beheren van een IT infrastructuur is een complexe taak. Deze taak vergt veel tijd en een hoge mate van middelen. Het gaat niet alleen om het zorgen voor hardware, software en netwerken. Ook het beveiligen van gegevens, het implementeren van updates en het oplossen van technische problemen vereist aandacht.

Organisaties focussen zich over het algemeen liever op kernactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan applicatiebeheer, het optimaal ondersteunen van hun gebruikers en interne verbeterprojecten. Het ICT beheer uitbesteden aan een outsourcing partner geeft organisaties de mogelijkheid zich volledig te concentreren op het verbeteren van hun bedrijfsactiviteiten en het leveren van hoogwaardige producten en diensten aan hun klanten.

Kennis & Ownership. De managed services bieden toegang tot een diversiteit aan skills en best practices in het beheren, optimaliseren en upgraden van de ICT omgeving. Wij bieden u vaste contactpersonen die uw medewerkers en uw omgeving kennen. Zij zorgen voor een maximale beschikbaarheid en uptime van uw systemen en denken bovendien met u mee.

Ownership is kenmerkend in onze dienstverlening, kennis, en jarenlange ervaring, en onze klanten onderstrepen dit. U leest er meer over in de referentiecases van onze klanten.

Continuïteit. Bij het runnen van een bedrijf is het belangrijk om te zorgen voor continuïteit van bedrijfsprocessen. Dit kan alleen worden bereikt als u altijd de juiste ondersteuning hebt van de juiste partner, ongeacht de omstandigheden.

Onze specialisten zijn beschikbaar voor 5×9 of 24/7/365 ondersteuning, wat betekent dat u altijd op ons kunt rekenen. Zelfs wanneer er binnen uw bedrijf sprake is van ziekteverlof, vakanties of onverwacht personeelsverloop.

Voordelen van IT uitbesteden

IT outsourcing heeft verschillende voordelen, waaronder:

Een van de voordelen van outsourcing aan een gespecialiseerde dienstverlener is dat bedrijven hun IT-kosten kunnen verlagen. Dit komt doordat er een digitale transformatie plaatsvindt. Hierdoor heeft een onderneming geen interne ICT afdeling met IT-medewerkers meer nodig. U hoeft geen investeringen te doen in hardware en software, en geen kosten te maken voor training en certificering van IT-personeel.

IT outsourcing zorgt ervoor dat de IT-infrastructuur van een bedrijf optimaal functioneert. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om snelle responstijden. Hierdoor kunnen medewerkers efficiënter werken en worden IT-problemen sneller opgelost. Dit leidt tot een hogere productiviteit van medewerkers en een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

IT outsourcing biedt vaak geavanceerde beveiligingsoplossingen middels cloud computing en de nieuwste technologieën. Deze kunnen helpen bij het implementeren van IT-beleid en het voldoen aan regelgeving op het gebied van privacy en beveiliging. Dit verbetert de digitale weerbaarheid tegen cybercriminaliteit. Het risico op datalekken, hacking en andere cyberdreigingen vermindert. Daarnaast voldoet het bedrijf aan de wettelijke vereisten op dit gebied.

IT outsourcing biedt meestal 24/7 monitoring en ondersteuning op locatie van IT-systemen. Hierdoor worden problemen snel opgemerkt en opgelost voordat ze grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Dit zorgt voor een hogere beschikbaarheid van IT-systemen en minder downtime voor medewerkers en klanten.

benefits outsourcing it

Managed Services en SLA’s

Wij begrijpen dat elke organisatie unieke uitdagingen en behoeften heeft en wij geloven sterk in het vinden van oplossingen op maat voor elk van onze klanten. Daarom is het belangrijk voor ons om onze diensten af te stemmen op uw specifieke eisen. In onze SLA (Service Level Agreement) stellen wij een aantal belangrijke indicatoren vast. Voorbeelden zijn de respons- en resolutietijden, alsook capaciteits- en escalatiemanagement. Zo zorgen wij ervoor dat we uw organisatie altijd de juiste ondersteuning kunnen bieden.

ICT uitbesteden aan TTNL’s managed services:

  • Een vast of onbeperkt aantal service tickets;
  • Monitoring Software;
  • Een dagelijkse systeemcontrole;
  • 24/7 of 9 tot 5 assistentie (of een mix hiervan);
  • Firmware upgrades;
  • Asset Management;
  • Een jaarlijkse redundantie test en/of uitwijktest;
  • Een management dashboard met KPI-conclusies en aanbevelingen voor uw omgeving;
  • Een vast aanspreekpunt dat de voortgang bewaakt bij updates, troubleshooting en eventuele calamiteiten;
  • Voorspelbare IT-uitgaven: u betaalt één vast bedrag per maand.

Informeer eens naar de mogelijkheden en voordelen van onze managed services voor uw organisatie! 

Mix & Match voor Maatwerk

Service catalogus + service matrix = maatwerk

U kiest zelf welke onderdelen u binnen uw IT omgeving als managed service wilt afnemen, tegen welk service level. Wij begrijpen dat niet alle onderdelen 24/7/365 zorg nodig hebben. U wenst wellicht wel continue monitoring voor de meest kritische onderdelen van uw bedrijfsprocessen.

Afspraken + procedures = Master Service Level Agreement

De Master SLA beschrijft de werkprocessen op operationeel en tactisch niveau en de serviceniveaus voor de te beheren omgeving. Dit dossier helpt beide partijen om misverstanden te voorkomen.

TTNL beschikt over een team van enthousiaste IT specialisten. Wij streven de hoogste graad van certificeringen na op ons kern portfolio. Hierdoor kunnen wij Nederlandse bedrijven optimaal ontzorgen. Onze ISO certificeringen onderschrijven de visie en werkwijze van TTNL (ISO 9001, 14001 en 27001).

Wij ontzorgen u van uw IT werkzaamheden

In het kort is IT outsourcing een benadering waarbij organisaties hun IT-behoeften uitbesteden aan een externe dienstverlener. De externe dienstverlener is verantwoordelijk voor het beheer en de ondersteuning van IT-infrastructuur, applicaties en systemen. Dit kan leiden tot kostenbesparingen, verbeterde efficiëntie, en hogere beschikbaarheid van IT-systemen. Bovendien biedt het u de mogelijkheid om u te concentreren op de core business activiteiten en u minder zorgen te maken over IT-gerelateerde zaken.

Wilt u persoonlijk advies over het uitbesteden van uw IT aan TTNL? Neem dan contact op met een van onze ervaren experts.

Ben je klaar om aan je cloud-reis te beginnen? 🚀

Spreek met een van onze cloud-specialisten hier bij TTNL, en we zullen je helpen die eerste stap te zetten. 

Ben je klaar om aan je cloud-reis te beginnen? 🚀

Spreek met een van onze cloud-specialisten hier bij TTNL, en we zullen je helpen die eerste stap te zetten.