Volvo Nederland kiest voor ontzorging in de TTNL (Power)Cloud

Volvo Nederland kiest voor ontzorging in de TTNL (Power)Cloud

Doordat het huidige IBM Powersysteem was afgeschreven en de Disaster & Recovery omgeving van Volvo Nederland niet meer voldeed kwam de dealerorganisatie voor de keuze te staan om te investeren in nieuwe systemen of te kiezen voor een Managed Cloud oplossing.

 

Over de dealerorganisatie van Volvo Nederland:

Volvo-ttnlMedio 2004 heeft Volvo Nederland ervoor gekozen om de volledige dealer automatisering te verzelfstandigen, hieruit is BeesdA2 ontstaan. De Nederlandse Volvo Dealers draaiden indertijd decentraal op AS/400 systemen. Ruim vijf jaar geleden is er gekozen voor een centraal systeem.

BeesdA2 draagt zorg voor het gehele Dealer Management Systeem en alle IT diensten voor de 25 Volvo dealereigenaren met in het totaal zo’n 100 vestigingen in Nederland en nog een vijftal erkende reparateurs.

Jaarlijks verwerkt de dealerorganisatie van Volvo Nederland in het systeem zo’n 18.000 nieuwe auto’s, alle onderhoudsbeurten, occasions, facturen en transacties.

318230_Volvo_Car_Nederland_behaalt_Erkend_Duurzaam_Plus-certificering(Volvo Car Nederland, Beesd A2)

De uitvraag en het migratietraject

‘De keuze voor hosting was vrij snel gemaakt’ aldus Tjeu Bollen, sinds 1993 werkzaam als ICT-manager bij Volvo Cars Nederland en inmiddels directeur van BeesdA2.

‘Onze oude machine was afgeschreven waardoor we ook geen support meer hadden en bovendien voldeed de Disaster Recovery omgeving niet meer aan de vraag van de business’.

Tjeu had al eerder kennisgemaakt met de mensen van TTNL maar kon op dat moment nog met zijn huidige systemen en leverancier(s) vooruit. Wel hebben beide partijen regelmatig contact gehouden. TTNL is altijd interesse blijven tonen in de ontwikkelingen van Volvo waardoor TTNL, naast twee andere partijen, gevraagd werd om mee te doen bij de uitvraag naar een hosting oplossing.

De uiteindelijke keuze is op de TTNL (Power)Cloud gevallen vanwege het positieve totaalplaatje, het goede gevoel, het kennisniveau en de oprechtheid van de medewerkers. Bovendien liet het voorstel van TTNL de beste prijs-kwaliteitverhouding zien. De directeur van de dealer coörporatie, Jos Schier, had net als Tjeu ook een goed gevoel bij TTNL. ‘TTNL is groot genoeg, maar niet te groot om onbereikbaar te zijn’.

Alles is daarna snel gegaan. Het projectteam schakelde uitstekend met elkaar en al snel werden op de zaterdagavonden en zondagen nieuwe dealerorganisaties overgezet naar de PowerCloud omgeving van TTNL.

Het gehele migratietraject verliep vlekkeloos. Het mooiste compliment, aldus Tjeu, is dat er een aantal dealers na het weekend informeerden of het uitroltraject niet door was gegaan omdat alles nog gewoon werkte en ze verder niets gemerkt hadden van de migratie.

 

Opbouw TTNL (Power)Cloud omgeving

IMG_2454-e1563784437220-768x1024

De PowerCloud is gerealiseerd over twee Tier3++ datacenters in Nederland en werkt met de laatste IBM Power9 technologie. Virtualisatie vindt plaats op basis van PowerVM. De Power9 technologie maakt het mogelijk om op efficiënte wijze de IBM i omgeving van Volvo Nederland te hosten.

De PowerCloud beschikt over high-end IBM-storage op basis van Flash (SSD) die via de virtualisatie laag wordt ontsloten aan de IBM Power9 omgeving. Voor backup en disaster recovery is gekozen voor een disk-based virtual tape library (VTL). Zowel storage als VTL wordt gerepliceerd naar het secundaire datacenter.

 

Volledige ontzorging met TTNL’S managed services

Volvo Nederland koos voor volledige ontzorging middels TTNL’s PowerAssist dienst. Ook op dit vlak werkt de samenwerking uitstekend. Tjeu: ‘Het zijn stuk voor stuk fijne mensen om mee samen te werken, ze denken echt met ons mee. De monitoring tool helpt enorm, we krijgen soms bijna te veel meldingen bij wijze van spreken. Zo krijgen we zelfs een melding in de Tool ‘als we de papierlade van de printer moeten vullen’ 😉.

 

Disaster Recovery oplossing

De oude DR-oplossing van VOLVO voldeed niet meer en daarom is in het contract opgenomen dat we de omgeving regelmatig testen. ‘We hebben nu al twee keer een beperkte test gedaan en dat is tot nu toe perfect gegaan. Er staat ook al een complete uitwijktest voor de gehele organisatie gepland zodat we zeker weten dat alles goed werkt.

 

OS Upgrade

Wilt u meer weten over deze case en/of bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem contact op met TTNL: Tel. 0345-547040 of mail naar info@ttnl.nl.