JVCKENWOOD Europe kan nog jaren vooruit met IBM Power

JVCKENWOOD Europe kan nog jaren vooruit met IBM Power

Marktleider volledig ontzorgd dankzij Power-beheer door TTNL

Wat doe je als organisatie, wanneer de kennis van je IT-infrastructuur specialistisch en schaars is? Zoals velen, heeft ook JVCKENWOOD Europe hiermee te maken. Daarom wordt een groot deel van de taken op IBM Powergebied uitbesteed aan IT-dienstverlener TTNL: nu nog on-premise, en op termijn in de cloud. Lees meer over de samenwerking in deze klantcase.

JVCKENWOOD is een ontwikkelaar en fabrikant van consumentenelektronica en van medische, communicatie-, professionele AV-apparatuur. De Europese tak, opgericht in 1982, maakt deel uit van een Japanse moederonderneming. Het bedrijf is marktleider en wordt door zowel consumenten als professionals hoog aangeschreven. Zij weten immers dat ze op hoge kwaliteit, performance en waarde kunnen rekenen.

Het geheim achter de bedrijfsvoering? Dat is het IBM Power-systeem. Het systeem is gekoppeld aan verschillende andere producten van deze vendor, waaronder IBM MQ. Deze middleware-oplossing wordt gebruikt om data uit te wisselen over inkopen, die in Japan gedaan worden. Ook worden via deze software, rapportages gedeeld met het moederbedrijf. In andere woorden: IBM-systemen zijn niet weg te denken uit dit bedrijf

 

Voorbereiding migratie tot in de puntjes

Hans Bos is general manager IT van de Europese tak. Hij vertelt: “Ons Power-systeem is het hart van alle operationele processen: sales, financiën, logistiek en service. Die draaien allemaal op dit systeem; deels via een VMware-frontend. Al onze vestigingen vertrouwen op dit platform.” Het Power-systeem moet dus altijd beschikbaar zijn. Daarom is er een identieke kopie beschikbaar als back-up. Op de lange termijn wil de organisatie overstappen op de cloudvariant van IBM Power, vanwege de schaalbaarheid en innovaties, zoals Artificial Intelligence. Voorlopig wordt er nog vertrouwd op on-premise Power. Deze moest echter wel naar versie 9 worden geüpdatet, want daarmee wordt een hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid gegarandeerd.
Deze update werd het startschot van de samenwerking met Power-specialist TTNL. Hans Bos: “Wij hebben de uitvraag bij meerdere aanbieders uitgezet. TTNL sprong er direct uit, door een goede voorbereiding en het stellen van kritische vragen. Bovendien was er direct vertrouwen in de aanpak en was er een persoonlijke klik.” De overstap is daarom goed verlopen, met dank aan een grondige gezamenlijke projectaanpak. Onder meer de benodigde functionaliteiten, capaciteit en de bijhorende licenties werden in kaart gebracht. Hans Bos: “De migratie naar Power 9 viel mee en is probleemloos verlopen. Het belangrijkste waren de grondige voorbereiding en de goede samenwerking tussen mijn collega’s en het projectteam van TTNL.”

discussion04_01_img04Voordat Power 9 live ging, deed TTNL nog een laatste check. Hans Bos: “Het was een kwestie van op vrijdagavond de knop omzetten, waarop zaterdagavond alles weer keurig draaide. Dat gold ook voor de VMware-frontend.” Nu kan JVCKENWOOD vertrouwen op een vernieuwde, toekomstbestendige infrastructuur.

 

Van migratie naar beheer

JVCKENWOOD heeft er bovendien voor gekozen om het beheer van het Power 9 uit te besteden aan TTNL, waardoor een hoge beschikbaarheid wordt gegarandeerd. Power vormt de ruggengraat van de bedrijfsvoering en zal dat in de toekomst blijven, omdat het elektronicabedrijf nu altijd op een kennispartner kan terugvallen. Dit is noodzakelijk voor technologie waarvan de kennis in de markt schaars is.

Hans Bos merkt hierover op: “Binnen onze organisatie is er momenteel onvoldoende kennis van het Power-platform. Een paar collega’s zijn er enigszins vertrouwd mee en enkeling zit heel goed in deze materie. Bij problemen komt alle druk op die ene persoon te staan. Ook merken we dat er tijd en kennis ontbreken om bepaalde activiteiten op te pakken.”

Hans Bos vervolgt: “De verwachting is zelfs dat die interne expertise op ten duur verdwijnt. Daarom hebben we besloten om deze verantwoordelijkheden stapsgewijs uit te besteden. Daarvoor hebben we bij TTNL aangeklopt. Een ervaren partner zorgt er namelijk voor dat problemen zo snel mogelijk opgelost worden. Zo voorkomen we dat onze bedrijfsprocessen stil komen te liggen.”

Het interne team groeit daardoor geleidelijk naar een regierol, die zich in de eerste plaats met SLA’s bezighoudt. TTNL zorgt er ondertussen voor dat het Power-systeem up and running blijft. Hierdoor houden de in-house IT’ers veel meer tijd over om waarde te creëren voor de business, bijvoorbeeld door te innoveren. Deze uitbesteding kan gaandeweg opgeschaald worden.

 

Ondersteuning bij centralisatie IT

Een concreet voorbeeld van tijd die het eigen team nuttig kan besteden, is het centraliseren van de IT. Dit wordt namelijk de norm voor JVCKENWOOD. Binnen Nederland houdt dit in dat verschillende systemen en oplossingen worden gemigreerd naar het datacenter in Amsterdam. Ook dit is een gedeelde verantwoordelijkheid van het eigen IT-team en de TTNL-experts.

De interne medewerkers nemen het voortouw bij deze migratie. Ondertussen zorgt TTNL voor zoveel mogelijk ontzorging van andere beheertaken, waaronder monitoring en back-ups. Ook het borgen van de compliance met de IBM-regels hoort daarbij, want dat is voor de meeste bedrijven een hoofdpijndossier. Daarbij kun je denken aan hardware- of software-audits, waarbij de IBM License Metric Tool (ILMT) verplicht is. JVCKENWOOD kan de audits echter met een gerust hart tegemoet zien.

Ook wisselen beide partijen kennis uit over de centralisatie en integratie die de prioriteit vormen van het interne IT-team. TTNL vervult ook op dit vlak een ondersteunende rol. JVCKENWOOD en Hans Bos gaan de toekomst met vertrouwen tegemoet: “Door deze samenwerking zijn we verzekerd van de monitoring van al onze systemen. We kunnen rekenen op een oplossing bij problemen, en natuurlijk op het binnenbrengen van de kennis die we zelf niet in huis hebben.”